Donderdag 1 oktober - dag 5

1 oktober 2015 - Paarl, Zuid-Afrika

Na een nacht vol regen in de prachtige lodge stap ik vanochtend om 07:15 uur bij mijn ranger de jeep in. Het is droog, dus hopelijk zien we nog meer dieren. Dit is een klein wildpark waar naast de eerder genoemde dieren ook veel vogels leven, waaronder de kraanvogel, de nationale vogel van Zuid Afrika. Er zijn 2 olifanten, 1 luipaard, 4 leeuwen, 2 nijlpaarden en 3 neushoorns naast de groepen giraffen, zebra's, springbokken, kudu's, buffels en impala's die hier leven. De lodge is trouwens erg kindvriendelijk. Naast dat ze familiekamers, oppasservice en speeltuintjes hebben, organiseert de lodge ook speciale gamedrives voor kindjes! Hoe leuk is dat!! Bij binnenkomst in het park zie ik al vrij snel de 2 olifanten staan. Wat zijn het toch een machtige beesten om te zien. Wist u dat als olifanten flink met hun oren klapperen en ze wijd uitzetten, ze dan in de aanval willen gaan? Mijn ranger is er op gebrand de neushoorns te vinden. Niet alleen voor mij natuurlijk, maar ook omdat het vrouwtje 15 (van de 18 maanden) zwanger is.  Ze vinden het erg belangrijk om te weten waar ze zijn en hoe het met ze gaat na zo'n dag en nacht vol regen. Het lukt ons niet ze te vinden.....hopelijk hebben de mensen die later vandaag gaan meer geluk. Wel vinden we de 2 nijlpaarden die tegen elkaar aangeplakt in het water liggen te dobberen. Verderop rijden we het gedeelte in waar de leeuwen leven, samen met wat klein wild en veel springbokken waar ze op kunnen jagen. De reden dat de leeuwen hier (nog) apart leven van de andere grotere dieren, is omdat het park vrij klein is en de leeuwen anders binnen no-time alle andere dieren op zouden eten. Er is te weinig ruimte om echt goed te kunnen vluchten. De lodge is bezig het park uit te breiden zodat de scheiding tussen de leeuwen en de overige dieren weg kan en de kringloop van het leven goed z'n gang kan gaan. De ranger vertelt over de sporen die hij onderweg in het zand ziet en de bloemen die we tegen komen. De nationale bloem van Zuid Afrika is de Protea, waar 90 verschillende soorten van zijn. Na deze fantastische ochtend vertrek ik richting Stellenbosch, een gezellige studentenstad midden in het wijnengebied. Stellenbosch ligt op ca. 100km van Kaapstad vandaan. Onderweg stop ik nog even in Swellendam waar ik naar het restaurant terug ga waar ik gisteren ook al geluncht heb. Het tentje heet Tredici, onthou die naam! Vanuit Swellendam is het nog 2,5 rijden naar Stellenbosch waar ik een bezoek breng aan één van de bekendste winkels in Zuid Afrika: "Oom Samie se winkel" en op het terras geniet van een heerlijke wijntje van één van de wijnhuizen uit de buurt. Een heerlijke plek om een aantal nachten te verblijven......helaas is het er voor mij maar één!

1. Marion loffeld:
    2 oktober 2015
    Tsjonge, Marijke, wat een evenementen allemaal. Klinkt allemaal super! Mij lijkt t eng tussen de leeuwen etc, maar zoiets moet je wel gezien hebben natuurlijk! Geniet er nog van en pas goed op jezelf
  2. Yvonne Loffeld:
    2 oktober 2015
    Leuke, leerzame verhalen Marijke! Lekker vlot geschreven, daar houden we van! Veel plezier nog, geniet ervan. Liefs.
  3. Brigitte en ray:
    2 oktober 2015
    Een heel avontuur, in een woord geweldig.