Woensdag 30 september - dag 4

1 oktober 2015 - Paarl, Zuid-Afrika

Vanochtend laat ik Arliston achter me. Arliston is een kleine plaats waar u mooie fietstochten kunt maken en paard kunnen rijden. De plaats Arliston is ontstaan op een bijzondere manier. Een Schotse vrouw ging in Zuid Afrika op zoek naar haar verloren zoon, die voer op het schip The Arliston. Het schip bleek verongelukt en aangespoeld. Ze besloot op de plek waar haar zoon was overleden een klein vissershuisje te bouwen. Naarmate de tijd vorderde, kwamen er meerdere mensen die op deze plek hun huisje gingen bouwen en hiermee ontstond binnen het dorp (dat inmiddels Arliston werd genoemd) een kleine community die in de vissershuisjes woonde. Inmiddels is de regel dat men er geboren moet worden om in een vissershuisje te wonen. Na een bezoek aan deze huisjes rij ik naar het meest zuidelijke puntje van Zuid Afrika, Cape l'Agulhas. Naast dat dit de meest zuidelijke punt is, is ook de plek waar de Atlantische en de Indische Oceaan bij elkaar komen. Iedereen denkt of zegt dat dit bij Kaap De Goede Hoop is, maar in werkelijkheid ligt dit punt dus een heel stuk verder. Vanuit hier rij ik door naar Swellendam, een stadje ooit gesticht door de VOC, en daarna vervolg ik mijn weg (met heel veel regen!) naar Albertinia waar een overnachting in Garden Route Game Lodge staat gereserveerd.......Er staan 2 game drives (safari's) op het programma! Albertinia ligt aan het begin van de beroemde Garden Route. Om 16:30 uur vertrek ik met een ranger het private park in en in de stromende regen zie ik al snel zebra's, impala's, kudu's, buffels (één van de big five) en giraffen. De regen komt met bakken uit de lucht; niet alle dieren laten zich zien. Het hoogtepunt is de cheetah die jaagt op een springbok....z'n avondmaaltijd. Wat een prachtig beeld van moeder natuur! Uiteindelijk heeft hij de springbok te pakken gekregen en z'n buikje vol gegeten!  Morgenochtend trek ik opnieuw het park in op zoek naar olifanten, luipaarden, neushoorns, leeuwen en nijlpaarden. Hopelijk is het droog!!